Welkom op de pagina van groep 5!

  • Maaike

    Maaike van Rijthoven

    Leerkracht groep 5

  • Naomi

    Naomi Derks

    Leerkracht groep 5

  • Nina

    Nina van Ham

    Onderwijsassistent groep 4-5

Bewegend leren spelling

We zijn hard aan het werk met alle afspraken van spelling. De afgelopen weken stond de afspraak van de korte of lange klank aan het eind van een klankgroep centraal. Bijvoorbeeld: lo - pen. Je hoort looooo -pen, dat is een lange klank, dus dan komt er één medeklinker. Hoor je een korte klank zoals rennen, dan komen er twee medeklinkers na. We hebben dit buiten geoefend! De kinderen pakken een kaartje, springen in de hoepels de klankgroepen (lettergrepen), bedenken welke regel erbij hoort, en schrijven het dan op en de maatjes controleren dit. 

 

Rekengym

Wat hebben we de afgelopen weken hard gewerkt aan de tafeltjes. De kinderen oefenen op verschillende manieren de tafels. Maar rekengym is toch wel de meest favoriete werkvorm.

De kinderen worden verdeeld in twee groepen. Beide groepen krijgen een verschillende tafel. Dan rennen ze naar elkaar toe en lossen elkaars sommen op. Als het antwoord goed is (antwoord staat op het kaartje) dan is de volgende aan de beurt.

De bosschuur

De maandag na de herfstvakantie zijn de groepen 4 en 5 op bezoek geweest bij de bosschuur. We zijn gestart met een mooie wandeling door het bos. We hebben geleerd wat het verschil is tussen een den en een spar, maar ook dat er heel veel soorten paddenstoelen zijn. Daarna mochten we met schepnetjes in het water op zoek naar dieren. We hebben waterspinnen, wormpjes en nog veel meer gevonden. Het was een geslaagde ochtend! (alle papa’s en mama’s die gereden hebben, nogmaals bedankt!)