Werkwijze

Basisschool de Disselboom is onderdeel van een grote sportzaal en een culturele ruimte, waar de school ook gebruik van mag maken. Ook huisvest de kinderopvang, en een fysiotherapeut in het gebouw. De school heeft ruime en lichte lokalen op twee verdiepingen. Daarnaast hebben we de beschikking over een grote zolder, waar met kleinere groepen gewerkt kan worden en waar ruimte is voor creatieve vakken. Op de bovenverdieping zijn het kantoor voor het aansturingsteam, een kantoor voor de managementondersteuner en een spreekkamer gehuisvest en bevindt zich ook de personeelskamer. De school is gecentreerd in het midden van het dorp in een woonwijk en heeft een vrij toegankelijke speelplaats. In groep 4 t/m 8 hebben alle kinderen de beschikking over een IPad of Chromebook. In alle lokalen is een digitaal schoolbord aanwezig.

Groep 1/2

Op onze school zijn 2 groep 1/2. Hierin zitten kinderen in de leeftijd van 4, 5 en 6 jaar. Beide groepen werken intensief samen. We willen met ons onderwijs zoveel mogelijk aansluiten bij de belevingswereld van de kinderen. Het belangrijkste uitgangspunt is dat de kinderen zich het best ontwikkelen als ze zich veilig en vertrouwd voelen in de groep. Vanuit die veilige basis proberen we de kinderen steeds een stapje verder te brengen in hun ontwikkeling. Dit doen we onder andere door middel van de weekopdrachten. Deze kunnen variëren van het spelen in de hoeken tot taal-, schrijf- en rekenopdrachten. Hierbij wordt rekening gehouden met het niveau van de kinderen. We proberen de kinderen uit te dagen tot activiteiten waarbij het spelen een lerend karakter krijgt. Al deze ontwikkelingsaspecten komen terug in de thema’s die we de kinderen aanbieden.

Groep 3 t/m 8

Kinderen van nagenoeg dezelfde leeftijd zitten in groepen bij elkaar. We houden in alle groepen steeds rekening met het ontwikkelingsniveau van de kinderen. Nadat het proces van aanvankelijk lezen, rekenen en schrijven is afgerond kunnen de kinderen de opgedane kennis en ervaringen verder gaan uitbouwen. Kinderen kunnen, als er voldoende redenen zijn, versnellen in de leerstof, verdiepen, of leerstof wordt compact gemaakt waardoor ruimte is voor andere ontplooiingskansen. Het spreekt vanzelf dat er ook aandacht is voor kinderen die een ander soort hulp nodig hebben. Het sociaal-emotionele aspect krijgt in deze groepen eveneens grote aandacht. Immers, respect voor iedereen, verantwoordelijkheidsgevoel voor zichzelf en de ander staan hoog bij ons in het vaandel.